søndag den 9. december 2012

Weekend n Macarons

Hej blog!

Så er det søndag, hvilket betyder at weekenden snart er ovre :-( Øv øv! Men det har været en god en af slagsen :-)! I fredags var jeg i København, hos min søster, hendes mand og mine to skønne nevøer. Vi fik lækker mad og hyggede - så alt var skønt :-) Lørdag var jeg ude og købe julegaver til min mor, og jeg gik også ryddet godt op i mit skab! Hold nu helt op, hvor havde jeg meget tøj og skrammel liggende derinde!! Jeg er ikke så god til, at smide ud - men to sække blev det da til! 
I nat hentede jeg min søde kæreste i byen, han havde nemlig holdt julefrokost med drengene. Så i dag har den bare stået på afslapning - og bagning! Juhu - en af mine yndlings beskæftigelser! Hæhæ :-) Jeg kastede mig for første gang ud i macarons! Jeg er faktisk blevet meget tilfreds med resultatet - bortset fra at mit ganache drillede mig. MEN jeg fik det fikset :-)
Egentligt er opskriften meget enkel - der er bare mange ting der skal laves og gøres. Se opskrift og fremgangsmåde nederst på siden :-) 
Håber i alle har haft en god weekend, og i må have en god søndag!


Bebe i sin nye seng ;-)
Hygge med lys og kogler 

Så blev den ene halvdel tømt ud!


Macarons <3




Med hvidchokolade og appelsin ganache

Med nougat ganache

Ingredienser: 
200 g. pasteurisede æggehvide
250 g. flormelis
250 g. sukker
70 g. vand
250 g. smuttede mandler, som er blendet til mandelmel. 
Og pastafarve for, at give kagerne lidt farve :-)

Fremgangsmåde:
Først smuttes mandlerne, og blendes herefter til mel. Det blendede mel sigtes gennem en si, sammen med flormelis. Det er vigtigt, at mandlerne er HELT tørre - da de ellers "klister" sammen. De pasteurisede æggehvider deles op i to skåle. Den ene skål med æggehvider skal nu piskes stive, mens den anden skål blot skal tilsættes farve. Sukker og vand hældes i en gryde, og skal nu koges. Når sukkermassen koger, hældes den over i de stive æggehvider. Denne sukker/æggemasse skal nu piskes til en sej, skinnede masse - lige som marenges. Mens massen piskes blandes mandelmelet med de resterende æggehvider. Denne masse skal være lidt ligesom marcipan. 
Lidt af sukker/æggemassen skal nu blandes med den anden blanding. Her gør det ikke noget, at give massen lidt tæsk ;-) Dette for at få blandet det hele godt. Resten af sukker/æggemassen hældes nu over i skålen, og vendes i. Når dette er gjort, puttes det hele i en sprøjtepose og sprøjtes ud på bageplader. Lad nu kagerne stå i 30 minutters tid og put herefter i ovnen. De skal bages ved 150 grader i 13-15 minutter. VIGTIGT kun at bage en plade ad gangen! 

Når kagerne er færdige og kølet af skal, der ganache ind imellem. Jeg har valgt, at lave to forskellige slags ganache, så jeg får to forskellige macarons :-) Jeg har valgt, at lave en hvid chokolade/appelsin ganache, og en nougat. 

Ingredienser til hvidchoko/appelsin:
2 dl. fløde
125 g. hvidchokolade 
Skal fra 1 appelsin + lidt saft
Evt. husblas!

Ingredienser til nougat:
2 dl. fløde
125 g. nougat
Evt. husblas!

Fremgangsmåde:
Fremgangsmåden på de to er ens. Fløde og smagsingrediensen (f.eks. nougat) røres sammen i en gryde. Blandingen må ikke koge :-) Massen skal nu køle af, og vil stivne. Dette kan godt tage mange timer. Hvis i er utålmodige, eller den ikke helt vil det samme som jer. Så kom evt. husblas i for, at massen bliver mere fast. 

Kagerne sættes nu sammen, og voila! Macarons ;-) Enjoy <3


Ingen kommentarer:

Send en kommentar